Thursday 13 August 2015

Mitos Tentang Gigi dan Mulut
Mitos: Jika tidak sakit gigi, tidak perlu ke doktor gigi.
FAKTA: Kunjungan rutin ke doktor gigi setiap 6 bulan sekali berguna untuk memeriksa keadaan gigi dan mulut secara keseluruhan.
Mitos: Sikat gigi setelah makan manis atau asam.
FAKTA: Menberus gigi sesudah makan manis atau asamakan merosak lapisan enamel gigi kerana keadaan gigi yang asam membuat gigi melunak sehingga lebih mudah terkikis oleh sikat gigi. Beruslah gigi sekurang kurangnya 30-60 minit setelah makan serta berkumurlah dengan air putih setiap habis makan makanan manis dan asam.
Mitos: Memberus gigi semakin lama dan semakin keras lebih baik.
FAKTA: Memberus gigi dengan sikat berbulu keras, tekanan keras, dan durasi yang terlalu lama malah akan merosak gigi. Permukaan gigi akan terkikis dan menjadi haus, akibatnya enamel gigi menipis dan gigi menjadi ngilu. Beruslah gigi dengan berus berbulu lembut, tekanan ringan namun merata pada seluruh permukaan gigi. Durasi yang ideal untuk menberus gigi adalah 2-3 minit.
Mitos: Semua gigi bongsu harus dicabut.
FAKTA: Gigi bongsu harus dicabut jika ada masalah dengan gigi tersebut, biasanya kerana ia tumbuh mengiring sehingga mendorong gigi sebelahnya dan menyebabkan sering tersangkut makanan. Selain itu gigi tersebut perlu dicabut jika berlubang besar dan tidak dapat diselamatkan atau kerana gigi tersebut tumbuh dan terasa sakit namun tidak terdapat ruangan yang cukup pada rahang untuk tempat ia tumbuh. Seringkali gigi bongsu tidak dapat dicabut biasa, maka harus dilakukan pembedahan kecil untuk mencabut gigi bongsu.

No comments:

Post a Comment