Tuesday 10 November 2015

Masalah Gigi Anak dan Cara Mengatasinya
...........................................................................
Masalah gigi merupakan masalah yang sangat rawan didapatkan untuk usia anak-anak apalagi pada masa pertumbuhannya. Janganlah anda menganggap remeh masalah gigi tersebut, sebab hal itu bisa mengganggu tumbuh kembang anak anda.
GIGI BERLUBANG
Gigi berlubang adalah masalah gigi yang utama. Gigi berlubang disebabkan oleh infeksi bakteri secara terus-menerus. Jika gigi berlubang dibiar, anak2 sangat susah untuk menguyah dan membuat mereka kesakitan saat makan . Secara tidak langsung ia akan mengalami masalah gusi.
Cara Mengatasinya :
Gigi yang berlubang apalagi terjadi pada gigi susu akan susah diatasi. Walaupun nantinya akan digantikan dengan gigi yang baru tetapi untuk mencegah kerosakan ada baiknya anda mengunjungi dan memeriksanya. Sebab salah satu penanganan yang terbaik ialah dengan mencabut gigi anak anda yang berlubang.
GIGI TIDAK RATA
Adanya gigi yang tidak rata disebabkan oleh tercabutnya gigi susu . Oleh sebab itu gigi tumbuh secara tidak rata. Hal ini boleh
menyebabkan sisa makanan akan sangat mudah tersangkut pada gigi dan akan susah untuk di bersihkan. Dan hal itulah yang menyebabkan gigi boleh rosak kerana bakteri.
Cara Mengatasinya :
Anda sebaiknya berkonsultasi dengan doktor gigi. Jika ada salah satu gigi susu yang tanggal, ruangan bekas gigi yang dicabut harus tetap dipertahankan untuk pertumbuhan gigi kekal nanti. Anda akan dibuatkan “space maintainer”. Perawatan gigi yang seperti itu juga boleh dilakukan dengan perawatan orthodontik iaitu menggunakan kawat gigi.

No comments:

Post a Comment