Saturday 9 January 2016

GIGI PALSU
Gigi palsu adalah peralatan boleh tanggal yang digunakan untuk menggantikan gigi yang telah hilang dan tisu disekitarnya.
Mengapa anda memerlukan gigi palsu?
Menggantikan gigi yang hilang dengan gigi palsu akan memudahkan anda mengunyah makanan dan bercakap dengan lebih jelas. Apabila banyak gigi yang hilang, otot muka boleh mengendur dan membuatkan wajah kelihatan lebih tua. Gigi palsu juga boleh membantu mengembalikan profil wajah anda, mengembalikan semula senyuman dan membantu meningkatkan keyakinan diri. Ia juga mencegah gigi bersebelahan bergerak ke arah ruang kosong yang terjadi akibat kehilangan gigi.
Tips untuk pemakai gigi palsu
Untuk beberapa hari pertama memakai gigi palsu, mulakan dengan memakan makanan lembut.
Anda juga boleh memotong makanan anda kepada potongan kecil. Membaca dengan kuat untuk beberapa hari pertama akan membantu anda mengatasi masalah pertuturan.
Anda juga boleh menggunakan pelekat gigi palsu untuk membantu anda membiasakan diri dengan pemakaian gigi palsu. Jika anda mengalami kesakitan, jangan guna gigi palsu itu untuk sementara waktu; segera berjumpa doktor gigi untuk rawatan.
Bagaimana menjaga gigi palsu anda
Berus dan bilas gigi palsu anda selepas makan dan sebelum tidur. Rendam gigi palsu dalam air biasa yang bersih bila tidak dipakai. Jangan guna air suam atau air panas. Jangan cuba untuk mengubah atau membaiki gigi palsu itu sendiri. Elakkan memakai gigi palsu semasa tidur.

No comments:

Post a Comment