Tuesday 21 April 2015

MITOS TENTANG GIGI DAN MULUT
Mitos: Jika tidak sakit gigi, tidak perlu ke doktor gigi.
Fakta: Kunjungan rutin setiap 6 bulan sekali berguna untuk memeriksa keadaan gigi dan mulut secara keseluruhan. Sakit gigi menunjukkan bahawa lubang gigi telah cukup dalam dan mungkin telah mengenai saraf gigi.
Mitos: Semua gigi bongsu harus dicabut.
Fakta: Gigi bongsu harus dicabut jika ada masalah dengan gigi tersebut, biasanya ia tumbuh senget sehingga terganggu gigi sebelah dan menyebabkan sering tersangkut makanan. Selain itu gigi tersebut perlu dicabut jika berlubang besar.
Mitos: Gigi yang putih lebih sihat
Fakta: Masyarakat beranggapan gigi yang putih lebih cantik.
bersih dengan cara berus gigi 2x sehari (setelah sarapan dan sebelum tidur), flossing, serta menghindari makanan dan minuman yang dapat menyebabkan gigi kuning seperti teh, kopi dan red wine.
Mitos: Tidak perlu menyikat gigi susu.
Fakta: Meskipun seluruh gigi susu akan tanggal dan digantikan oleh gigi tetap, gigi susu tetap harus dijaga dengan memberus gigi dan flossing. Kebiasaannya menjaga kebersihan gigi sangat perlu sejak kecil. Dengan memberus gigi setiap hari pada waktu dan cara yang betul dapat mengelak dari gigi berlubang. Lubang pada gigi susu dapat mempengaruhi pertumbuhan gigi kekal. Lubang pada gigi susu harus ditampal atau dirawat jika perlu.

No comments:

Post a Comment