Thursday 15 October 2015

GIGI TERAVULSI....
****Gigi yang terkeluar dari soketnya dikenali sebagai gigi teravulsi. Punca utama adalah trauma: jatuh, kemalangan, sukan lasak dan serangan fizikal.

Apakah yang perlu dilakukan pada gigi tersebut?

1.Jika gigi tersebut kotor, pegang pada korona dan bersihkan dengan air yang mengalir. Jangan sentuh permukaan akar gigi atau jangan bersihkan dengan larutan antiseptik.
Letakkan gigi ke dalam soket secepat mungkin. Jika gigi dimasukkan dalam soket dalam tempoh 1 jam, peluang untuk gigi tersebut selamat adalah baik. Jangan paksa gigi tersebut masuk ke dalam soket.
2.Jika gigi tidak boleh dimasukkan terus ke dalam soket, letakkan gigi tersebut dalam mulut individu tersebut setelah pendarahan dari soket berhenti. Jika tidak boleh dilakukan, letakkan gigi di dalam cawan yang mengandungi susu (atau air yang dicampurkan secubit garam jika susu tiada).
3. Berjumpa dengan doktor pergigian secepat mungkin. Gigi perlu dimasukkan ke dalam soket dalam tempoh 1 jam dari tempoh ia terkeluar untuk memastikan prognosis yang lebih baik. Adalah diingatkan, semakin lama gigi tersebut berada di luar soket gigi, semakin kurang prognosis gigi tersebut.

No comments:

Post a Comment